TEKNOLOGI
  • SUBARU BOXER MOTOR

    Få andre SUV-modeller gir den samme kjøregleden som du får i Forester, og grunnen er den unike teknikken. I Subaru sitt motordesign er sylindrene plassert 180 grader i forhold til hverandre på hver side av veivakselen. Bevegelsen til de motstående stemplene utligner gjensidig bevegelsesenergien, og gir ypperlig rotasjonsbalanse og mindre vibrasjoner i motoren. Et flatere design av motoren gjør at den kan monteres lavere i karosseriet som gir hele bilen et lavt tyngdepunkt og bedre balanse.

  • Økt stabilitet

    Fordi BOXER-motoren er montert lavere i karosseriet enn andre motortyper, er Forester mer stabil og krenger mindre enn biler med andre motortyper.

  • Pålitelig yteevne

    Motorens flate design gir en innebygget stivhet, og frembringer mindre vibrasjoner enn rekke- og V-motorer.

  • Symmetrical All-Wheel Drive - permanent firehjulsdrift

    Følelsen av full kontroll gir deg trygghet, og Forester gir deg en trygg følelse bak rattet, takket være teknologien Symmetrical All-Wheel Drive – permanent firehjulsdrift - koblet sammen med den unikt balanserte SUBARU BOXER-motoren. Det karakteristiske for Subaru Symmetrical AWD er at alle hovedkomponenter i drivverket som girkassen, mellomakselen og den bakre differensialen ligger i en symmetrisk linje bak BOXER-motoren. Resultatet er en ypperlig balanse i bilen samt at det gir en gunstig vektfordeling foran og bak, og ikke minst sideveis. Symmetrical All-Wheel Drive har et lavere tyngdepunkt enn andre systemer, og overfører kreftene til underlaget gjennom alle fire hjul til enhver tid.

  • Hjuloppheng med høy komfort

    Ved hjelp av mange endringer i hjulopphenget både foran og bak, gir den helt nye Forester deg ypperlig veigrep, høy kjørekomfort, og god styrerespons.

  • LINEARTRONIC + PERMANENT FIREHJULSDRIFT

    Forester oppnår god respons og høy drivstoffeffektivitet med sin Lineartronic trinnløse automatiske girkasse. Den effektive Lineartronic trinnløse automatgirkassen er designet for å få mest mulig ut av din SUBARU BOXER motor og Symmetrical AWD. Lineartronic hjelper motoren i å arbeide i det gunstigste turtallsområdet i enhver kjørehastighet, og gir en god balanse mellom utnyttelsen av motorkreftene og god drivstofføkonomi. Lineartronic girkassen er i utgangspunktet trinnløs, men ved kraftig gasspådrag vil girkassen “gire i trinn” og oppføre seg som en konvensjonell automatgirkasse. Lineartronic er utstyrt med Active Torque Split firehjulsdrift som automatisk fordeler drivmomentet mellom for- og bakhjul etter kjøreforholdene.

  • SI-DRIVE

    Avhengig av din kjørestil, kan SUBARU Intelligent Drive (SI-DRIVE)* justere gass og girutveksling for å gi deg kvikk respons og krefter når du ønsker det i nesten enhver kjøresituasjon.

  • Sport Sharp Modus

    I Sport Sharp modus* er maksimal utnyttelse av 2.0XT motorens krefter satt i høysetet uansett belastning. Den leverer kreftene med øyeblikkelig respons, og automatgirkassen kan du selv ta kontroll over med 8 “girtrinn” som betjenes med girhendlene på rattet. Dette er den perfekte måten til å bli kjent med de ekte sportslige genene i Forester 2.0XT.

  • Sport Modus

    Dette er det optimale valget under de fleste kjøreforhold. Den har fleksibel yteevne og har krefter nok når du ferdes på motorveien eller en svingete landevei.

  • Intelligent Modus

    Gir myk levering av motorkreftene, og denne modusen er ideell for daglig kjøring rundt i byen og ved avslappet landeveiskjøring. Den gir høy drivstoffeffektivitet, og god kontroll ved kjøring i regn eller på snødekte veier.

  • X-Mode og Hill Descent Control

    X-MODE*gir deg full kontroll. Med X-MODE aktivert, endres styringen av motor, girkasse, firehjulsdriften og bremsene for å øke veigrepet på glatt og ulendt underlag. I tillegg blir kjøringen nedover tryggere med Hill Descent Control*1 som hjelper deg å holde konstant hastighet i nedoverbakke.
    * På modellene med Lineartronic

  • Tøff på dårlig vei

    Forester er en ekte SUV med permanent firehjulsdrift, høy bakkeklaring og automatisk nivåregulering på bakakslen. Med X-Mode og Hill Descent Control samt store angreps- og utkjøringsvinkler, er du godt rustet til å takle de tøffeste skogs- og kjerreveier.


* På modellene med bensinmotor. En tredje modus; Sport Sharp leveres på modellene med 2.0XT-motor